We zijn verheugd om u en uw kind te verwelkomen op onze school. We willen dat uw kind met plezier naar school gaat, omdat we geloven dat een blij kind gemakkelijker leert, meer gemotiveerd is en beter kan samenwerken met andere kinderen. Samenwerken aan het succes van uw kind op school is ons gezamenlijke doel, en we hechten veel waarde aan de betrokkenheid van ouders. Hoe beter we samenwerken, hoe meer uw kind zal genieten van de school. Samen staan we sterk!

Wanneer kan mijn kind naar de basisschool?

Uw kind mag naar de basisschool zodra het vier jaar oud is. Maar al vanaf drie jaar en tien maanden mag uw kind een paar dagen wennen op de basisschool. Het is aan u als ouder(s)/verzorger(s) om, samen met de groepsleraar, te beslissen wanneer uw kind de overstap maakt van het kinderdagverblijf of de voorschool naar de basisschool.

In principe gaan kinderen in groep 1 volledige dagen naar school. In het begin kan dit best wel pittig zijn voor veel kinderen, met lange dagen en veel nieuwe dingen om te ontdekken. Als u zich hierover zorgen maakt, praat er dan over met de leerkracht. Samen kan worden bekeken hoe u uw kind kunt helpen, zowel op school als thuis. Misschien is het een idee om uw kind in de eerste weken halve dagen naar school te laten gaan. Het is belangrijk om te weten dat vanaf vijf jaar leerplicht geldt, wat betekent dat uw kind dan verplicht naar de basisschool moet.

Kennismakingsgesprek en wennen aan school

Ongeveer 6 weken voor de 4e verjaardag van uw kind wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek krijgt u informatie over o.a. schooltijden, schoolbenodigdheden, routines en de manier van werken in de kleuterklas. Na de intake krijgt u een rondleiding, een informatiemap en het welkomstkaartje voor de groep waarin uw kind is geplaatst. Ook wordt er een afspraak ingepland voor drie wendagen. Het doel van deze wendagen is drieledig:

• Uw kind kan alvast wennen aan de andere kinderen in de klas, de leraar en het schoolprogramma.
  • U als ouder(s)/verzorger(s) kunt het gedrag van uw kind observeren en zien hoe uw kind zich voelt op school.
  • De leraar kan beoordelen of uw kind nog moet oefenen met bepaalde vaardigheden, zoals zelfstandig handen wassen of naar het toilet gaan.

Zelfstandigheid

We willen graag dat ouders hun kinderen zoveel mogelijk basisvaardigheden aanleren en hiermee oefenen voordat ze naar school gaan. Denk bijvoorbeeld aan zelfstandig:

• Brood en fruit eten kunnen eten.
  • Aan- en uitkleden.
  • Schoenen en jassen aan- en uittrekken.
  • Handen wassen.
  • Naar het toilet gaan.

Dit noemen we zelfstandigheid, en het helpt uw kind om zich beter te redden op school.

Zindelijkheid

De leraar van uw kind begrijpt natuurlijk dat kinderen in de kleuterklas soms een ongelukje hebben; daarom hebben we op school altijd reservekleding bij de hand, zodat kinderen zich kunnen verschonen. Dit hoort bij de leeftijd van de kinderen en is heel normaal.

Toch is het belangrijk te weten dat kinderen (met uitzondering van medische redenen) zindelijk moeten zijn voordat ze naar de basisschool gaan.

We kijken ernaar uit om samen te werken en uw kind een geweldige schoolervaring te bieden. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat uw kind een succesvolle en fijne tijd op de Alan Turingschool heeft!